طلاق توافقی

دادخواست طلاق توافقی

زوجین در حال امضای دادخواست طلاق توافقی می باشند

دادخواست طلاق توافقی شروع فرایند درخواست طلاق توافقی است. به طور کلی طرح هر گونه دعوایی در دادگاه نیازمند تقدیم دادخواست است. طلاق توافقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله قصد داریم نوحه تنظیم و تکمیل دادخواست طلاق توافقی را به طور کامل شرح داده و چگونگی ثبت و پیگیری آن را توضیح دهیم

دادخواست طلاق توافقی چگونه است؟

دادخواست طلاق توافقی  برگ چاپی مخصوصی است که برای طرح دعاوی طلاق توافقی در محاکم دادگستری از آن استفاده می گردد. در این مقاله وکیل طلاق توافقی ما قصد دارد پیرامون موضوع دادخواست طلاق توافقی و چگونگی ثبت و پیگیری آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

تقاضای طلاق توافقی

طلاق توافقی به عنوان یکی از انواع طلاق ها است و در زمره دعاوی خانواده  به حساب می آید. برای تقاضای طلاق توافقی، لازم است زوجین دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده صالح تقدیم نمایند. تنظیم دادخواست طلاق توافقی نیاز به دانش و تخصص حقوقی دارد. به همین جهت بهتر است قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقی حتماً با وکیل طلاق توافقی با تجربه در این مورد مشورت نمایید. در ادامه این مقاله در این خصوص صحبت خواهیم نمود.

نحوه دادخواست طلاق توافقی

در خصوص نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی می توان گفت از آنجایی که تنظیم دادخواست از  مباحث بسیار مهم حقوقی می باشد، لازم است حتماً در خصوص آن با وکیل طلاق توافقی مشاوره انجام دهید. شما باید دادخواست کامل را به دفتر خدمات قضایی ارائه دهید، زیرا کارمندان دفاتر خدمات صرفاً دادخواستی که شما ارائه می دهید را ثبت می نمایند و در زمینه نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی  تخصص ندارند. لذا چنانچه قصد ثبت دادخواست طلاق توافقی دارید، می توانید با ما تماس حاصل نموده و با وکیل طلاق توافقی مشاوره حقوقی نمایید.

شرایط دادخواست طلاق توافقی

هر دادخواستی شرایط خاص خود را دارد. دادخواست هر دعوا با توجه به مقررات قانون مخصوص به آن دعوا و رویه عملی دادگاه ها در آن خصوص تنظیم می شود. دادخواست طلاق توافقی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شرایط خاص خود را دارد در این قسمت به شرایط دادخواست طلاق توافقی می پردازیم.

خواهان و خوانده در طلاق توافقی

همانطور که از نام طلاق توافقی  مشخص می باشد، زوج و زوجه برای گرفتن طلاق توافقی با هم به تفاهم رسیده اند و هر دو خواهان طلاق توافقی هستند. بنابراین در پاسخ به این سوال که در طلاق توافقی خواهان کیست؟ باید گفت که در واقع روش دادخواست طلاق توافقی اینگونه است که در ستون خواهان طلاق توافقی، نام و نام خانوادگی زوج و زوجه هر دو نوشته می شود. باید توجه داشت که دادخواست طلاق توافقی نیاز به خوانده ندارد. لذا ستون مربوط به خوانده طلاق توافقی در این دادخواست خالی خواهد بود.

خواسته دادخواست طلاق توافقی

بعد از مشخص شدن خواهان و خوانده در دادخواست طلاق توافقی، قسمت بعدی، ستون خواسته طلاق توافقی است. در این مورد خواسته تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش جهت اجرای صیغه طلاق یا طلاق توافقی می باشد.

شرح دادخواست طلاق توافقی

در قسمت شرح دادخواست طلاق توافقی نیز به صورت مختصر به این موضوع که زوجین در چه تاریخی عقد نموده اند و آیا فرزند دارند یا خیر اشاره می گردد و اینکه زوجین با هم سازش ندارند و تقاضای طلاق توافقی دارند نیز در این قسمت ذکر می گردد.

مدارک دادخواست طلاق توافقی

از دیگر شرایط دادخواست طلاق توافقی مدارک و ضمائم جهت ارائه دادخواست طلاق توافقی است. این مدارک شامل کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی زوجین، کپی مصدق سند ازدواج و گواهی عدم انصراف از طلاق که از مراکز مشاوره بهزیستی دریافت شده است، می باشد.

دادخواست طلاق توافق اینترنتی

با عنایت به توضیحات بالا دانستیم که در حال حاضر دادخواست ها به طور الکترونیکی تنظیم و از طریق دفاتر خدمات قضایی به مرجع صالح ارسال می شوند. در گذشته هر شخصی برای ثبت دادخواست، با در دست داشتن دادخواست کاغذی تنظیم شده، به مجتمع قضایی صالح مراجعه می نمود و دادخواست خود را ثبت می کرد اما در حال حاضر نیاز به این کار نمی باشد. دادخواست طلاق توافقی نیز به صورت اینترنتی و از طریق دفاتر خدمات قضایی ارسال می گردد.

ثبت دادخواست طلاق توافقی

از زمان ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، مجتمع های قضایی دادخواست کاغذی نمی پذیرند و برای ثبت دادخواست نیازی به مراجعه حضوری به دادگاه نمی باشد. لذا چنانچه قصد ثبت دادخواست طلاق توافقی داشته باشید، لازم است در سامانه ثنا ثبت نام نمایید و دادخواست طلاق توافقی خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه خانواده صالح ارسال نمایید.

ثبت طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی

جهت ثبت طلاق توافقی در دفتر خدمات قضایی می توانید به سایت www.adliran.ir  مراجعه نمایید و در قسمت سمت راست سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی را انتخاب کنید. سپس از یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شهر خود نوبت اخذ و در ساعت مقرر برای ثبت دادخواست طلاق در دفتر خدمات قضایی حضور پیدا نمایید.

پیگیری دادخواست طلاق توافقی

پس از ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست شما به  یکی از مجتمع های قضایی خانواده صالح ارسال می گردد. در مجتمع خانواده واحد ارجاع، پرونده را به یکی از شعب دادگاه خانواده جهت رسیدگی ارجاع می دهد. در شعبه مدیر دفتر با دستور قاضی، جهت تشکیل جلسه رسیدگی وقت تعیین می نماید. وقت رسیدگی در سامانه ثنا به شما ابلاغ خواهد شد. شما می توانید از طریق سامانه ثنا و شعبه دادگاه دادخواست طلاق توافقی خود را پیگیری نمایید.

دادخواست طلاق با وکالت در طلاق

چنانچه زوجه وکالت در طلاق از شوهر خود داشته باشد، الزاماً برای گرفتن طلاق با داشتن حق طلاق باید از طرف شوهر خود وکیل دادگستری بگیرید تا وکیل پیگیر طلاق توافقی آنان باشد. دادخواست طلاق با وکالت در طلاق، همانند دادخواست طلاق توافقی که در بالا در خصوص آن توضیح دادیم می باشد. با این تفاوت که برای این مورد خاص الزاماً نیاز به وکیل دادگستری می باشد و بدون وجود وکیل، زوجه نمی تواند شخصاً دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *