طلاق توافقی

حق طلاق زن

زن در حال بیرون کشیدن حلقه ازدواج از دست خود است

در مورد حق طلاق زن باید گفت که مطابق قانون مدنی ایران زن حق طلاق ندارد. حق طلق با مرد است.  زن برای اینکه بتواند از همسر خود طلاق بگیرد باید ثابت نماید که وضعیت زندگی او با شوهر به گونه ای است که شدیداً دچار مشقت و سختی شده است. در این موارد می تواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم الزام شوهر به طلاق را بخواهد.

حق طلاق زن در اسلام

حق طلاق زن در مقررات حقوق خانواده ایران بر گرفته از حقوق اسلام است. در اسلام حق طلاق با مرد است و زن حق طلاق ندارد. زن در موارد مشخصی در صورت اثبات مشقت و سختی میتواند به حاکم مراجعه کرده و تقاضای طلاق نماید.

موارد حق طلاق زن

در صورتی که زن وکالت در طلاق نداشته باشد موارد حق طلاق زن که در اصطلاح عامیانه رایج شده است همان موارد عسروحرج می باشد که در صورت اثبات آن زن می تواند از دادگاه تقاضای صدور حکم الزام زوج به طلاق نماید.

مطابق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی موارد زیر از مصادیق عسروحرج محسوب می شود:

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج، حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه.
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به اساس زندکی خانوادگی خلل وارد آورد.
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هر گونه سوء رفتار مستمر زوج.
  5. ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری که زندگی مشترک را مختل نماید.

وکالت حق طلاق به زن

همانطور که در مقاله حق طلاق توضیح دادیم دادن حق طلاق به زن از طریق وکالت در طلاق محقق می شود.  با گرفتن وکالت حق طلاق زن می تواند بدون نیاز به حضور زوج برای طلاق اقدام نماید. اصولا وکالت در طلاق به زن از طریق اعطای وکالت بعد از عقد صورت می گیرد. زوج با حضور در دفاتر اسناد رسمی وکالت نامه  طلاق به زن ارائه می دهد. وقتی حق طلاق با زن باشد وی می تواند با مراجعه به وکیل دادگستری اقدام به انجام طلاق نماید.

زنی که چنین وکالتی را از شوهر خود دریافت می کند در اصطلاح عامیانه می گویند زن حق طلاق دارد. زنی که حق طلاق دارد (وکالت در طلاق دارد) دیگر نیازی به اثبات مشقت و سختی وضعیت زندگی مشترک ندارد و طلاق با حق طلاق زوجه (وکالت در طلاق) راه بسیار هموارتر و آسان تری است. در حقیقت داشتن حق طلاق زن را از آوردن دلیل برای اثبات مشقت و سختی یا به عبارت حقوقی عسروحج بی نیاز می سازد و او نیز همانند مرد می تواند هر زمان که بخواهد با داشتن حق طلاق برای طلاق اقدام نماید.

حق طلاق زن و مهریه

آیا در صورتی که حق طلاق با زن باشد می تواند مهریه خود را نیز دریافت نماید یعنی هم مهریه دریافت کند و هم از حق طلاق برای طلاق خود استفاده نماید. در پاسخ به این سوال باید گفت چنانچه حق طلاق به زن با حفظ مهریه داده شده باشد زن می تواند هم مهریه خود را دریافت نموده و هم با استفاده از حق طلاق خود نسبت به طلاق اقدام نماید اما چنانچه حق طلاق بدون مهریه و منوط به بخشیدن مهریه باشد زن فقط در صورتی می تواند از حق طلاق خود استفاده نماید که مهریه خود را ببخشد.

مزایای حق طلاق برای زن

داشتن حق طلاق برای زن مزایای زیادی دارد. طرح دعاوی الازم زوج به طلاق روند طولانی دارد و شرایط خاص خود را دارد. زن در صورتی می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید که از جمله موارد عسروحرج که در تبصره ماده۱۱۳۰ قانون مدنی بیان شده در دادگاه اثبات نماید. این موضوع کار راحتی نیست. اما فوایده حق طلاق برای زن به عبارتی داشتن وکالت در طلاق این است زن را از طی این مسیر طولانی معاف می نمیاد و می تواند به راحتی با اعطای وکالت به وکیل دادگستری و تقدیم دادخواست طلاق توافقی  راحتی خود را مطلقه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *