طلاق توافقی

طلاق توافقی در ایران

وکیل دادگستری با مداد روی آی پد طلاق توافقی در ایران را نشان می دهد

طلاق توافقی در ایران از امور مربوط به احوال شخصیه در قانون مدنی می باشد. به طور کلی در قوانین ایران ازدواج و طلاق ایرانیان اعم از اینکه مقیم ایران باشند یا مقیم خارج از کشور باشند، تابع مقررات و قوانین جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در مقاله قصد داریم قوانین و مقررات طلاق توافقی در ایران و رویه عملی دادگاه در این زمینه را از نگاه وکیل طلاق توافقی بررسی نماییم.

قوانین طلاق توافقی در ایران

توافقی در ایران تابع مقررات کتاب هفتم قانون مدنی مصوب مصوب ۱۳۰۷/۲/۱۸ و قانون حمایت خانواده مصوب سال۱۳۹۷/۱۲/۱  و آیین نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۳/۱۱/۲۷می باشد. در حال حاضر دادگاه های خانواده بر اساس مقررات فوق الذکر و رویه قضایی موجود، در خصوص طلاق توافقی تصمیم گیری می کنند.

قانون جدید طلاق توافقی در ایران

در گذشته طلاق توافقی در ایران روند بسیار کوتاهی داشت و در مدت یک یا دو روز انجام می شد. به منظور کاهش آمار طلاق قوه قضاییه بخشنامه جدید طلاق توافقی در سال ۱۳۹۷ تصویب نمود که بر اساس آن قوانین طلاق جدید علاوه بر مقررات فوق الذکر تابع بخشنامه جدید نیز شد. به موجب این بخشنامه زوجین قبل از اقدام برای طلاق توافقی باید جلسات مشاوره طلاق توافقی را در مراکز بهزیستی تعیین شده توسط قوه قضائیه طی نمایند. این جلسات حدود ۲ تا ۳ ماه طول خواهد کشید. جهت کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله مشاوره طلاق توافقی ما مراجعه نمایید.

مراحل طلاق توافقی در ایران

طلاق توافقی در ایران در دو مسیر متفاوت طی می شود. در صورتی که زوجین قصد داشته باشند طلاق توافقی را توسط وکیل انجام دهد باید مراحل طلاق توافقی با وکیل را طی نمایند که در این خصوص طی مقاله جداگانه ای به طور مفصل توضیح داده شده است و در صورتی که زوجین قصد داشته باشند خود شخصاً مراحل طلاق توافقی را انجام دهند، کلیه مراحل طلاق توافقی به طور مفصل از ابتدای شروع کار تا انتها در سایت منعکس گردیده که شما می توانید با مراجعه به مقالات مربوطه و مقاله مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در این مورد کسب اطلاع نمایید.

شرایط طلاق توافقی در ایران

شرایط طلاق توافقی در ایران توافق در مورد حقوق مالی و غیر مالی ناشی از رابطه زوجیت می باشد. اساس این نوع طلاق را توافق تشکیل می دهد. زوجین به منظور شروع مراحل طلاق توافقی باید در مورد مهریه زوجه و اجرت المثل و نفقه و جهیزیه و در صورت وجود فرزند مشترک حضانت و نفقه فرزند مشترک با یکدیگر به توافق برسند. بنابراین شرط طلاق توافقی توافق است. در مقاله شرایط طلاق توافقی به تفصیل در این مورد از زبان وکیل طلاق توافقی صحبت شده است و در این مورد به مقاله شرایط طلاق توافقی در ایران می توانید مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *