طلاق توافقی

طلاق توافقی در دوران بارداری

کتاب طلاق توافق در دوران بارداری و خودکار روی آن قرار دارد

انجام طلاق توافقی در دوران بارداری ترتیب و نحوه خاصی ندارد همان شرایط و مراحل طلاق توافقی است. فقط از حیث آثار حقوقی مسائلی را در بوجود می آورد که در این مقاله  قصد داریم به آثار آن بپردازیم.

گواهی عدم بارداری برای طلاق توافقی

همانطور که می دانیم برای ثبت طلاق ارائه گواهی عدم بارداری زنان الزامی می باشد. لذا یکی از آزمایشات لازم برای طلاق توافقی، تست بارداری برای طلاق توافقی است. برای اینکه مشخص شود که زوجه باردار است یا خیر، شعب دادگاه خانواده آزمایش عدم بارداری برای طلاق توافقی را ضروری می دانند. چنانچه مشخص شود که زوجه باردار است، ممکن است زوجین صبر نمایند تا زوجه وضع حمل نماید و طلاق بعد از زایمان انجام شود. ولیکن چنانچه زوجین خواستار طلاق در زمان بارداری باشند، در رای دادگاه به این موضوع اشاره خواهد شد.

طلاق در زمان بارداری

امکان دارد زمانی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند، زوجه باردار بوده باشد. بعضی افراد تصور می کنند که در زمان بارداری امکان جدایی و طلاق وجود ندارد. این باور اشتباه است و طلاق در دوران بارداری نیز امکان پذیر می باشد. طلاق در دوران بارداری آثار و تبعات حقوقی خاص خود را دارد که در این قسمت قصد داریم در خصوص موضوع طلاق زن باردار صحبت نماییم.

نفقه زن باردار

نفقه شامل هزینه های زندگی مانند خوراک و پوشاک و … می باشد. از زمان انعقاد عقد ازدواج پرداخت نفقه زوجه بر عهده شوهر می باشد. چنانچه زوجین قصد داشته باشند طلاق بگیرند، نفقه زن باردار تا زمان وضع حمل با شوهر او می باشد. ممکن است مثلاً 6 ماه بعد از طلاق خانم وضع حمل نماید. در این حالت نفقه کل مدت زمان بارداری زوجه، بر عهده زوج می باشد. زوج مکلف است ماهاانه تا زمان به دنیا آمدن فرزند مشترک، نفقه زوجه را به حساب او واریز نماید.

عده طلاق زن باردار

مطابق قانون عده طلاق در حالت عادی، یعنی حالتی که زن باردار نباشد، سه ماه از تاریخ اجرای صیغه طلاق می باشد. حال چنانچه زن در زمان طلاق باردار باشد، زن باردار باید تا زمان وضع حمل و به دنیا آمدن فرزند عده نگه دارد. در مدت عده او در حکم زن شوهردار می باشد، یعنی به عنوان مثال در مدت عده زن نمی تواند ازدواج مجدد نماید و نیز نمی توان از او خواستگاری نمود. بعد از اینکه فرزند مشترک به دنیا آمد، مدت عده زن تمام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *