دستان زوجین در تصویر در حال بیرون آوردن حلقه های ازدواج برای انجام مراحل طلاق توافقی است

مراحل طلاق توافقی در تهران با سایر شهرهای ایران اندکی متفاوت است. بدیهی است که لازمه گام نهادن در هر مسیری کسب اطلاع و آگاهی از مراحل آن راه است. با توجه به تجربه کاری وکیل طلاق توافقی گروه حقوقی داناج که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و به رویه عملی دادگاه نیز کاملاً آشنا است در این مقاله قصد داریم مراحل طلاق توافقی را از نگاه ایشان ببینیم.

طلاق توافقی داناج

۰۲۱۴۴۰۹۳۳۵۱ 

۰۹۱۰۲۶۹۰۳۰۶ 

برای طلاق توافقی چه باید کرد؟

زوجینی که قصد جدا شدن توافقی دارند، ممکن است با  نحوه انجام طلاق توافقی آشنایی نداشته باشند و در روند طلاق توافقی دچار سردرگمی شوند. فرآیند طلاق توافقی از آسانترین روشهای طلاق در قانون ایران است. چنانچه تمایل دارید با نحوه گرفتن طلاق توافقی آشنا شوید با ما همراه باشید. در این مقاله وکیل متخصص طلاق توافقی گروه وکلای داناج به این پرسش که طلاق توافقی به چه صورت است پاسخ می دهد و به طور کلی در خصوص روال طلاق توافقی اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار می دهد.

مراحل طلاق توافقی چگونه است

در خصوص این موضوع که مراحل طلاق توافقی چگونه است باید اعلام کرد که چنانچه زوجین بخواهند شخصاً و بدون وکیل مراحل طلاق توافقی را انجام دهند با حالتی که بخواهند در مراحل جدا شدن توافقی وکیل داشته باشند، متفاوت است. ابتدا در خصوص بخشنامه جدید طلاق توافقی و سپس در مورد مراحل طلاق توافقی با وکیل و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل و موضوعات راجع به آن توضیح خواهیم داد.

بخشنامه جدید طلاق توافقی

مطابق بخشنامه جدید طلاق توافقی، اولین اقدام برای طلاق توافقی ثبت نام در سایت تصمیم و انجام مرحله مشاوره بهزیستی می باشد. در واقع هدف از تصویب این بخشنامه کاهش آمار طلاق بوده است. زیرا با تصویب این بخشنامه جلسات مشاوره قبل از طلاق، برای طلاق توافقی الزامی شده است و همین امر باعث طولانی شدن مراحل طلاق توافقی شده است.

زوجین در دفتر وکیل نشسته اند و در حال انجام مراحل طلاق توافقی با وکیل هستند

مراحل طلاق توافقی با وکیل

حال می خواهیم در مورد مراحل طلاق توافقی با وکیل توضیحاتی ارائه دهیم. برای طلاق توافقی با وکیل چنانچه زوج و زوجه توافقات خود در خصوص حقوق مالی و غیرمالی ناشی از زوجیت را انجام داده باشند، می توانند با یک جلسه حضور در دفتر وکیل طلاق توافقی انجام مراحل طلاق توافقی را به وکیل بسپارند. در دفتر حقوقی داناج مراحل طلاق توافقی اینگونه است که وکیل طلاق توافقی صورتجلسه توافقات زوجین را تنظیم می نماید و زوجین آن را امضا می کنند. بعد از این جلسه دیگر نیازی به حضور زوجین در هیچ کدام از مراحل مشاوره بهزیستی و شورای حل اختلاف و دادگاه نمی باشد. یک وکیل از طرف خانم و یک وکیل از طرف آقا، مراحل طلاق توافقی را تا انتها پیگیری نموده و دادنامه قطعی طلاق توافقی را به زوجین تقدیم می نمایند. مراحل طلاق توافقی با وکیل متخصص طلاق توافقی سریع ترین نوع طلاق است که توسط وکیل طلاق توافقی گروه حقوقی داناج بین ۱۰ تا ۲۰ روزی کاری انجام می پذیرد.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

چنانچه زوجین قصد داشته باشند مراحل درخواست طلاق توافقی بدون وکیل را طی نمایند، همانطور که گفتیم به عنوان اولین گام برای طلاق باید در سایت تصمیم طلاق به آدرس اینترنتی www.zaman.behzisti.net  ثبت نام نمایند. سپس به یکی از مراکز مشاوره بهزیستی نزدیک به محل سکونتشان، جهت انجام جلسات مشاوره قبل از طلاق معرفی می گردند. تعداد این جلسات مشاوره بنا بر صلاحدید مشاور، بین 5 تا 9 جلسه متغیر می باشد که به صورت هر هفته یک جلسه برگزار می گردد. بعد از اتمام جلسات مشاوره و عدم انصراف زوجین از طلاق، با دریافت نامه طلاق توافقی که به آن گواهی عدم انصراف از طلاق می گویند، می توانند دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. بعد از این مرحله دادخواست طلاق توافقی در دادگاه پیگیری می گردد. با توجه به توضیحات ارائه شده انجام مراحل طلاق توافقی بدون وکیل بین چهار تا شش ماه زمان می برد.

مراحل بعد از مشاوره در طلاق توافقی

مطابق قانون جدید طلاق توافقی بعد از پشت سر گذاشتن جلسات مشاوره، زوجین باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت نمایند. دادخواست طلاق توافقی به وسیله دفاتر خدمات، ابتدا به شورای حل اختلاف صالح جهت ایجاد صلح و سازش فیمابین زوجین ارجاع داده می شود. در شورا جلسه یا جلساتی به این منظور تشکیل می گردد. در نهایت با عدم ایجاد سازش و به درخواست زوجین، پرونده طلاق توافقی آنان به دادگاه خانواده صالح ارسال خواهد شد. پس از ارجاع پرونده به شعبه دادگاه زوجین باید پرونده خود را تا صدور رای طلاق توافقی در دادگاه پیگیری نمایند. جهت کسب اطلاعات دقیق در این مورد به مقاله طلاق توافقی در دادگاه مراجعه نمایید.

مراحل طلاق توافقی بعد از رای

زمانی که رای دادگاه برای طلاق توافقی صادر شد، در صورتی که رای طلاق توافقی به صورت قطعی صادر شده باشد، یعنی زوجین حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی را از خود ساقط نموده باشند، می توانند به محضر مراجعه کرده و طلاق را ثبت نمایند. اما چنانچه این حق را از خود ساقط ننموده باشند، به منظور اعتراض به رای طلاق توافقی،20 روز برای تجدیدنظرخواهی و 20 روز برای فرجام خواهی مهلت خواهند داشت. بعد از اتمام این مهلت ها، با در دست داشتن رای قطعی طلاق توافقی می توانند به محضر مراجعه نمایند.

مراحل ثبت طلاق توافقی بدون وکیل

بعد از طی نمودن مراحل بالا و گرفتن دادنامه قطعی طلاق توافقی، زوجین باید جهت اجرای صیغه طلاق و ثبت آن به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمایند. زوجین مدارک لازم، شامل شناسنامه و کارت ملی، سند ازدواج، دادنامه طلاق توافقی و گواهی عدم بارداری را به دفترخانه تحویل می دهند. برای ثبت طلاق توافقی وجود دو شاهد نیز الزامی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل ثبت طلاق توافقی در محضر و هزینه ها و مدارک آن، به مقاله طلاق توافقی در محضر رجوع نمایید.

مراحل طلاق توافقی در تهران

برای انجام مراحل طلاق توافقی در تهران ابتدا در سایت تصمیم، باید شهر تهران را انتخاب نمایید و سپس یکی از مراکز غربالگری تهران را برای انجام مشاوره طلاق انتخاب کنید. اصولاً مراحل کامل طلاق توافقی در شهرستانها با تهران اندکی متفاوت است. در واقع باید به تفاوت رویه طلاق توافقی در شهرهای مختلف توجه نمایید. مراحلی که در بالا گفتیم روند طلاق توافقی در شهر تهران است. برای کسب اطلاعات دقیق تر در مورد نحوه گرفتن طلاق از تهران، به مقاله وکیل طلاق توافقی تهران مراجعه نمایید.

اعتبار رای طلاق توافقی

اعتبار رای طلاق توافقی سه ماه از تاریخ قطعیت آن می باشد. بدین معنا که چنانچه زوجین در این بازه زمانی سه ماهه جهت اجرای صیغه طلاق به محضر مراجعه ننمایند، رای طلاق توافقی ملغی اثر می گردد و توافقات مندرج در آن کان لم یکن خواهد شد. چنانچه زوجین بخواهند طلاق خود را بعد از اتمام این سه ماه ثبت نمایند، لازم است دوباره در خصوص طلاق توافقی با یکدیگر به توافق برسند و مراحل طلاق توافقی را از صفر تا صد یک بار دیگر انجام دهند.

وکیل طلاق توافقی

۰۲۱۴۴۰۹۳۳۵۱ 

<

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *