طلاق توافقی

مشاوره طلاق توافقی

زوجین جهت مشاوره طلاق توافقی نشسته اند و در حال بیرون آوردن حلقه ازدواج از دستشان می باشند

مطابق بخشنامه جدید طلاق توافقی، از سال ۹۷ انجام مشاوره بهزیستی برای طلاق توافقی الزامی شده است. در این مقاله قصد داریم در خصوص مشاوره قبل طلاق توافقی و مسائل و موضوعات پیرامون آن اطلاعات جامعی و مفصلی به شما ارائه دهیم.

مشاوره برای طلاق توافقی

به منظور ثبت نام برای مشاوره طلاق توافقی باید به سایت تصمیم طلاق مراجعه نمایید. سپس ۴ مرحله را باید طی نمایید. ابتدا استان محل سکونت خود را روی نقشه انتخاب کنید. مرحله بعدی جهت گرفتن نوبت مشاوره برای طلاق توافقی،   باید اطلاعات زوج و زوجه را وارد سیستم نمایید. در مرحله سوم لازم است تاریخ و ساعت مناسب جهت مشاوره طلاق توافقی را انتخاب کنید و اطلاعات ثبت شده را تایید نمایید. در مرحله آخر سیستم به شما کد پیگیری می دهد. به زوجین وقت مشاوره طلاق در یکی از مراکز مشاوره طلاق توافقی داده خواهد شد. بعد از گرفتن وقت مشاوره برای طلاق توافقی زوجین باید در روز و ساعت معین شده به مرکز مشاوره طلاق توافقی مشخص شده در سامانه، مراجعه نمایند.

جلسات مشاوره طلاق توافقی

زوجین موظفند در تمامی جلسات مشاوره بهزیستی حاضر شوند. اینکه تعداد جلسات مشاوره طلاق توافقی چقدر باشد، به نظر و صلاحدید مشاور مراکز مشاوره بستگی دارد. مراکز مشاوره طلاق توافقی تهران اصولاً بین ۵ تا ۹ جلسه مشاوره طلاق توافقی برای زوجین در نظر می گیرند.

در طلاق توافقی مشاوره اجباری است

همان گونه که در بالا گفتیم و با عنایت به بخشنامه جدید طلاق توافقی از سال ۹۷ مشاوره قبل از طلاق اجباری شده است. قبل از سال ۹۷ جلسه مشاوره طلاق توافقی اجباری نبود. اما در حال حاضر زوجین برای گرفتن طلاق توافقی لازم است حتماً نوبت مشاوره طلاق را مطابق توضیحات بالا اخذ کرده و در جلسات مشاوره طلاق شرکت نمایند.

عدم حضور زوج در مشاوره طلاق

در جلسات مشاوره بهزیستی، که از طریق ثبت نام در سایت غربالگری طلاق توافقی و با گرفتن نوبت انجام می گردد، حضور زوج و زوجه با به همراه داشتن اصل مدارک شناسایی الزامی می باشد. لذا شرکت نکردن در جلسه مشاوره طلاق منجر به عدم تکمیل مدارک لازم جهت طلاق توافقی خواهد شد. زیرا در این حالت زوجین نامه مشاوره برای طلاق که از الزامات ثبت دادخواست طلاق توافقی می باشد را نمی توانند بگیرند.

گواهی عدم انصراف از طلاق

هدف از مشاوره در مورد طلاق ایجاد صلح و سازش فیمابین زوجین و حل و فصل اختلافات آنان می باشد. بعد از اتمام جلسات مشاوره، در صورتی که زوجین همچنان اصرار به انجام طلاق داشته باشند، مشاور طلاق توافقی، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر و به آنها می دهد. برای طلاق توافقی گرفتن این گواهی از مشاور طلاق الزامی می باشد.

مشاوره دادگاه برای طلاق

یکی دیگر از مراحل مشاوره طلاق توافقی، مشاوره طلاق در دادگاه می باشد. قاضی دادگاه زوجین را جهت مشاوره قبل از طلاق به واحد مشاوره دادگاه ارجاع می دهد. بعد از انجام مشاوره قبل از طلاق توافقی، نامه مشاور به دادگاه در خصوص عدم سازش زوجین ارسال می گردد.

طلاق توافقی بعد از مشاوره

بعد از اتمام مشاوره های طلاق توافقی، قاضی دادگاه با عنایت به توافقنامه زوجین و نامه مشاوره طلاق و در صورت اصرار زوجین به جدایی، رای طلاق توافقی را صادر می نماید. این رای به وسیله مدیر دفتر تایپ شده و دادنامه تنظیمی به زوجین ابلاغ می گردد. زوجین می توانند بعد از قطعیت دادنامه، جهت اجرای صیغه طلاق به دفتر ثبت طلاق مراجعه نمایند.

هزینه مشاوره طلاق توافقی

هزینه هر جلسه مشاوره بهزیستی طلاق در حدود ۴۵ هزار تومان می باشد که بسته به تعداد جلسه مشاوره ای که مشاور لازم می داند، از زوجین اخذ می گردد و هزینه مشاوره دادگاه حدود ۱۴۰ هزار تومان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *