طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی

چکش عدالت روی کتاب قانون مهریه در طلاق توافقی است

در این مقاله قصد داریم در مورد وضعیت مهریه در طلاق توافقی صحبت کنیم. پیرامون این موضوع سوالاتی مطرح است از جمله اینکه طلاق توافقی مهریه دارد؟ آیا در طلاق توافقی مهریه به زن تعلق می گیرد؟ در طلاق توافقی میتوان مهریه گرفت؟ و … برای اطلاع از پاسخ این سوالات و سوالات مشابه دیگر در خصوص موضوع مهریه در طلاق توافقی با ما همراه باشید.

طلاق توافقی و مهریه

می توان گفت مهمترین حق مالی ناشی از رابطه زوجیت، مهریه است. تعیین مهریه به صورت توافقی بین زن و مرد صورت می پذیرد. ممکن است زوجه به گرفتن مهریه قبل از طلاق اقدام نماید. زیرا مهریه عندالمطالبه به محض عقد به مالکیت زوجه در می آید و هر زمان بخواهد می تواند آن را مطالبه نماید. در خصوص حکم مهریه در طلاق توافقی باید این نکته که طلاق توافقی بر مبنای توافقات زوجین انجام می گردد را در نظر گرفت. بنابراین در این مورد نیز زوجین باید با هم به توافق برسند. ممکن است توافق زوجین اینگونه باشد که طلاق بدون مهریه انجام شود و یا طلاق با پرداخت مهریه باشد. در خصوص مهریه طلاق توافقی در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی

مهریه یکی از حقوقی است که در توافق نامه طلاق توافقی باید در خصوص آن تعیین تکلیف گردد. گرفتن مهریه در طلاق توافقی بستگی به توافقات دو طرف دارد و حکم کلی ندارد. ممکن است زوجه مهریه اش را به زوج ببخشد یا اینکه زوجین توافق کنند که زوج مهریه زوجه را پرداخت نماید. لذا نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی در صورتجلسه توافقات زوجین باید به روشنی معین گردد. نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی می تواند به صورت یکجا و یا اقساطی تعیین شود. به عنوان مثال در صورتجلسه نوشته شود که مهریه زوجه از زمان اجرای صیغه طلاق، به صورت ماهانه 5 میلیون تومان پرداخت گردد.

ابرا مهریه در طلاق توافقی

امکان دارد زوجه برای اینکه با زوج به توافق برسد و بتواند طلاق بگیرد، مهریه خود ابرا نماید. این ابرا می تواند شامل کل مهریه باشد. یا زوجه می تواند قسمتی از مهریه خود را به زوج در قبال طلاق ابرا نماید. ابرا مهریه بدین معناست که زوجه از حق مالی خود به کلی صرف نظر می نماید و دین زوج را از بین می برد. ابرا مهریه می تواند به موجب اقرارنامه رسمی در دفتر اسناد رسمی انجام گیرد. برای طلاق توافقی نیازی به این اقرارنامه رسمی نمی باشد. زوجین در صورتجلسه طلاق توافقی در خصوص مهریه تعیین تکلیف می کنند و در واقع زوجه می تواند ذیل همین صورتجلسه مهریه خود را به زوج ابرا نماید.

بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل به معنی بخشش است و بذل مهریه یعنی زوجه مهریه مندرج در سند ازدواج را به زوج می بخشد. بخشیدن مهریه در طلاق توافقی می تواند شامل کل مهریه زوجه و یا قسمتی از آن باشد. بخشش مهریه در قبال طلاق در طلاق توافقی امری معمول است. به این دلیل که حق طلاق در دست مرد است، خانمها برای گرفتن طلاق در بیشتر مواقع مجبور به بخشیدن مهریه می شوند. گرفتن طلاق با بخشیدن مهریه به این جهت که نشان از عدم تمایل زوجه برای ادامه زندگی با زوج دارد، طلاق را از نوع خلع می سازد. طلاق خلع نوعی طلاق بائن است و در آن زوج در مدت عده حق رجوع نخواهد داشت.

راههای طلاق دادن زن بدون مهریه

برای طلاق دادن زن لازم است در خصوص حقوق مالی او تعیین تکلیف گردد. در واقع زوج نمی تواند یک طرفه اقدام به طلاق دادن بدون پرداخت مهریه نماید. تنها در صورت توافق بین زوجین و در صورتی که زوجه از دریافت مهریه خود در قبال طلاق صرف نظر نماید، زوج می تواند از پرداخت مهریه معاف گردد. لذا برای ندادن مهریه در طلاق توافقی لازم است در صورتجلسه توافقات زوجین در این خصوص تعیین تکلیف نمایند و توافق وجود داشته باشد.

مهریه بعد از طلاق توافقی

در این قسمت می خواهیم پیرامون یکی از مسائل مهم طلاق توافقی، یعنی مطالبه مهریه بعد از طلاق توافقی صحبت نماییم و به سوالاتی همچون اینکه آیا بعد از طلاق توافقی میتوان مهریه گرفت؟ پاسخ دهیم. گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی به نوع توافقات زوجین در صورتجلسه طلاق توافقی بستگی دارد. چنانچه زوجه مهریه خود را ذیل توافقات بذل ننموده باشد و مهریه بعد از طلاق نیز همچنان بر ذمه زوج باقی بوده باشد، تکلیف مهریه بعد از طلاق همچنان باز است و درخواست مهریه بعد از طلاق توافقی امکان پذیر خواهد بود. اما چنانچه زوجه در صورتجلسه توافقات مهریه خود را بذل نموده باشد و مطابق همان، رای دادگاه صادر شود و رای طلاق توافقی در محضر ثبت گردد، دیگر امکان دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی وجود نخواهد داشت. امکان دارد زوجه قسمتی از مهریه را بذل نموده باشد و قسمت دیگر بر ذمه زوج باقی بوده باشد که به صورت اقساط بعد از اجرای صیغه طلاق پرداخت نماید. در این حالت  دریافت مهریه بعد از طلاق متصور است و زوجه می تواند نسبت به مطالبه اقساط مهریه اقدام نماید.

تعدیل اقساط مهریه در طلاق توافقی

همانطور که گفتیم ممکن است در صورتجلسه توافقات طلاق توافقی در خصوص مهریه، زوجین به پرداخت اقساطی توافق نمایند. در این صورت مبلغی را تعیین می نمایند که بعد از اجرای صیغه طلاق زوج به زوجه به صورت ماهانه بابت مهریه پرداخت نماید. چنانچه زوج در آینده توان مالی برای پرداخت را از دست بدهد، می تواند دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم نماید و موضوع تعدیل مهریه در طلاق توافقی را مطرح نماید. اما زوجه نمی تواند تعدیل اقساط را به جهت افزایش آن از دادگاه مطالبه نماید. زیرا به مبلغ مندرج در توافقنامه رضایت داده است و افزودن بر آن امکان پذیر نمی باشد.

رجوع به مهریه پس از طلاق توافقی

چنانچه در طلاق توافقی زوجه مهریه خود را به زوج بذل نموده باشد و طلاق در محضر ثبت شده باشد، زوجه در مدت سه ماه عده می تواند به آنچه بخشیده است رجوع نماید. در این حالت اگر زوجه به مهریه خود رجوع نماید، طلاق از حالت بائن به رجعی تبدیل می گردد و زوج نیز حق رجوع به زوجیت خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *