طلاق توافقی

وکالت طلاق توافقی

چکش عدالت در زمینه خاکستری رنگ قرار دارد

یکی از راههای گرفتن طلاق توافقی اقدام با وکالت در طلاق توافقی است. بدین صورت که زن وکالت طلاق توافقی در محضر را از زوج دریافت نموده و با آن وکالت برای طلاق توافقی از طریق وکیل پایه یک دادگستری اقدام می نماید در ادمه به توضیح در خصوص معنی وکالت طلاق و انواع آن می پردازیم.

وکالت طلاق توافقی چیست؟

وکالت طلاق توافقی همان وکالت در طلاق است که زوج به زوجه جهت انجام طلاق توافقی از طریق دفاتر اسناد رسمی اعطا می نماید و زوجه با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری از طرف زوج وکیل تعیین نموده و مراحل طلاق توافقی را انجام می دهد. وکالتنامه طلاق توافقی که زوج به زوجه می دهد حتما از طریق دفاتر اسناد رسمی باید انجام پذیرد و چنانچه این وکالت طی سند عادی به زوجه داده شود، زوجه نمی تواند برای طلاق توافقی از آن استفاده کند بنابراین وکالت طلاق تواقی در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود. وکالت طلاق توافقی ممکن از ناحیه مرد به زن داده شود و یا از ناحیه زن به مرد داده شود.

 وکالت طلاق توافقی به زن

ممکن است مرد در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر گردیده و وکالت طلاق توافقی به زن بدهد. پس از تنظیم این وکالتنامه زن میتواند در چارچوب این وکالتنامه و در تحت شرایط آن با اعطای وکالت به وکیل دادگستری از جانب مرد نسب به طلاق توافقی اقدام نماید.

وکالت طلاق توافقی به مرد

اصولا وکالت طلاق توافقی از طرف مرد به زن داده می شود اما وکالت برای طلاق توافقی می تواند از طرف زن به مرد داده شود در اینگونه موارد معمولا زوجه به دلیل اینکه در خارج از کشور زندگی می کند امکان مراجعه به دادگاه جهت انجام مراحل طلاق توافقی را ندارد. با اعطای وکالت به مرد این اختیار را به وی می دهد که از طرف او وکیل دادگستری انتخاب نماید و مراحل طلاق توافقی را انجام دهند.

وکالت بلاعزل در طلاق توافقی

چنانچه زوجه بخواهد با وکالتنامه طلاق برای طلاق توافقی اقدام نماید باید وکالت در طلاق بلاعزل از زوج دریافت نماید زیرا چنانچه وکاتنامه طلاق بلاعزل نباشد زوج می تواند هر زمان که بخواهد زوجه را عزل نموده و وکالت نامه طلاق را از بین برد.

وکالت طلاق

وکالت طلاق به وکالتی گفته می شود که زوج به زوجه جهت انجام فرآیند طلاق می دهد. طلاق با وکالت طلاق بدین گونه است که مرد که دارای حق طلاق است با اعطای وکالت به زن در انجام طلاق این اختیار را به او می دهد تا چنانچه هر زمان بخواهد با استفاده از وکالتنامه طلاق شخصا و بدون نیاز به حضور زوج بتواند برای طلاق توافقی اقدام نماید.  وکالت طلاق دو نوع است:

وکالت تام طلاق

زمانی که وکالت در طلاق به صورت وکالت تام الاختیار به زن اعطا شده باشد به آن وکالت تام طلاق می گویند. به عبارتی مرد وکالت تام الاختیار طلاق را به زن اعطا نموده تا هر زمان که بخواهد تحت هر شرایط نسبت به طلاق توافقی اقدام نماید به نحوی که هیچ شرط خاصی مانع انجام طلاق نباشد. به عنوان مثال وکالت در طلاق با بذل مهریه یا بدون بذل مهریه یکی از نمونه های وکالت تام طلاق است.

وکالت طلاق مشروط

در برخی موارد وکالت طلاق  مشروط به زن  داده شده است. بدین معنا که تنها زمانی می تواند از وکالت برای طلاق استفاده نماید که شرطی که در آن وکالت ذکر شده است را نیز انجام دهد به طور مثال وکالت در طلاق با بذل مهریه یک نمونه از وکالت طلاق مشروط است.

وکالت بلاعزل در طلاق در قبال بخشش مهریه

در وکالت بلاعزل طلاق  به این دلیل که مرد دیگر حق عزل زن را ندارد و این حق را از خود سلب می نماید اصولا وکالت بلاعزل طلاق در قبال بخشش مهریه انجام می شود بدین معنا که چنانچه زن بخواهد از وکالتنامه طلاق خود برای طلاق توافقی اقدام نماید باید حتما مهریه خود را ببخشد.

وکالت در طلاق با مهریه

چنانچه زوجه بخواند هم وکالت در طلاق از ناحیه زوج دریافت نماید و هم مهریه خود را مطالبه نماید بهتر است در وکالت نامه تنظیمی نوشته شود که زوجه بدون بذل یا ابرا مهریه وکالت در طلاق از ناحیه زوج دارد. در این صورت امکان عملی استفاده از این وکالت نامه را با باقی گذاشتن مهریه خود فراهم می سازد.

ضم وکیل در وکالت بلاعزل طلاق

گاهی اوقات زوج از اعطای وکالت طلاق بلاعزل پشیمان می شود. در این موارد اگر زوج در ضمن وکالت حق ضم وکیل را از خود ساقط نکرده باشد می تواند وکلی دیگر به وکالت نامه قبلی اضافه کند تا ه دو وکیل باهم نسبت به اعمال موضوع وکالت اقدام کنند. این اقدام از ناحیه زوج به منظور ایجاد مانع در اجرای موضوع وکالت صورت می گیرد. بنابراین زوجه بهتر است در زمان تنظیم وکالت حق ضم وکیل را از موکل خود یعنی زوج سلب و ساقط نمیاد.

ناظر استصوابی در وکالت طلاق

یکی دیگر از راههای که زوج میتواند در وکالت طلاق در مسیر اجرای وکالت مانع ایجاد نماید تعیین ناظر استصوابی برای وکیل است. یعنی زوج برای از اعطای وکالت بلاعزل شخصی را معین می کند که وکیل یعنی زوج کلیه اقدامات خود را به تصویب او به عنوان ناظر برساند و بدین طریق و با عدم تصویب از ناحیه شخص مذکور مانع اقدام زوجه نسبت به طلاق گردد. بنابراین بهترین راه اسقاط حق تعیین ناظر استصوابی در وکالتنامه از زوج می باشد.

طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق

در پاسخ به این پرسش که طلاق توافقی بهتر است یا حق طلاق باید گفت در طلاق توافقی زوج و زوجه اگر بخواهند فرآیند طلاق را خود طی نمایند، چنانچه زوج در یکی از مراحل انجام طلاق توافقی پشیمان شود زوجه نمی تواند به تنهایی ادامه راه را طی کند و باید فرآیند طلاق از ناحیه زوجه را شروع نماید اما اگر زوجه از زوج وکالتنامه طلاق بلاعزل داشته باشد و متن وکالت طلاق توافقی نیز بصورت کامل تنظیم شده باشد اگر زوج از ادامه روند طلاق توافقی منصرف شود زوجه می تواند با استفاده از وکالتنامه طلاق برای طلاق توافقی اقدام نماید و زوج نمی تواند مانع کار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *