طلاق توافقی

طلاق توافقی در دفترخانه

سند ثبت طلاق توافقی در دفترخانه و مهر و خودکار در کنار هم قرار دارند

بعد از گرفتن دادنامه قطعی طلاق توافقی از دادگاه، وارد مراحل ثبت طلاق در دفترخانه می شویم. برای ثبت طلاق توافقی در محضر ابتدا لازم است از یکی از دفترخانه های ثبت طلاق وقت بگیرید. سپس باید در روز و ساعت مشخص شده زوجین برای خواندن خطبه طلاق توافقی در محضر حاضر می شوند. حضور دو شاهد برای طلاق توافقی در محضر لازم می باشد. بعد از اجرای صیغه طلاق به وسیله سردفتر در حضور دو شاهد عادل، سند طلاق توافقی به صورت طلاق نامه رسمی تنظیم می گردد. سند طلاق نامه رسمی به زوجین تحویل داده می شود و در اینجا ثبت طلاق توافقی تمام می شود.

هزینه محضر برای طلاق توافقی

هزینه محضر برای طلاق توافقی به سر دفتر طلاق پرداخت می گردد. اینکه در طلاق توافقی هزینه محضر طلاق را کدامیک از طرفین پرداخت نمایند، حکم خاص و مشخصی ندارد و به توافقات دو طرف بستگی دارد. ممکن است یک طرف کل هزینه ها را تقبل نماید و یا هر کدام نصف هزینه را پرداخت کنند.

طلاق بدون ثبت در شناسنامه

آیا می توان صیغه طلاق با عدم ثبت طلاق در شناسنامه، در دفترخانه اجرا نمود؟ در پاسخ باید بگوییم که ثبت طلاق در دفترخانه به این صورت است که زوجین باید شناسنامه ها و سند ازدواجشان را به دفتر خوانده تحویل بدهند. سردفتر بعد از خواندن خطبه طلاق، در شناسنانه ها و سند ازدواج طلاق را ثبت می نماید و مهر می زند. لذا طلاق بدون ثبت در شناسنامه امکان پذیر نمی باشد و تخلف نیز محسوب می گردد.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

زوجین اصولاً تمایل به داشتن شناسنامه جدید بعد از طلاق که در آن نام همسر سابقشان نوشته نشده باشد، دارند. قابل ذکر است که امکان تعویض شناسنامه و حذف نام همسر سابق در موارد خاصی وجود دارد. یکی از موارد این است که اگر زوجه در زمان طلاق باکره بوده باشد و در حکم دادگاه به این موضوع اشاره شده باشد، زوج و زوجه می توانند بعد از ثبت طلاق در محضر، برای تعویض شناسنامه خود از طریق ثبت احوال اقدام نمایند. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از وکیل برای حذف نام همسر از شناسنامه مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

عدم حضور زوجه در محضر در طلاق توافقی

همانطور که در بالا گفتیم برای ثبت طلاق در محضر حضور زوج و زوجه هر دو لازم می باشد. حال ممکن است به دلیل پشیمانی زوجه از طلاق توافقی، او از حضور در دفتر ثبت طلاق استنکاف نماید. پشیمانی زنان بعد از طلاق توافقی اصولاً به دلیل بخشش مهریه رخ می دهد. می دانیم که توافقات طلاق توافقی تا زمانی که صیغه طلاق در دفترخانه ثبت نگردد، دارای اعتبار نمی باشند. لذا چنانچه زوجه بعد از طلاق توافقی از بخشش خود پشیمان شده باشد، می تواند برای اجرای صیغه طلاق در محضر حاضر نگردد. گواهی عدم امکان سازش سه ماه اعتبار دارد و بعد از گذشتن سه ماه از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

عدم حضور زوج در محضر در طلاق توافقی

چنانچه زوج بعد از طلاق توافقی جهت ثبت طلاق در محضر حاضر نگردد، با عنایت به توضیحات بالا طلاق توافقی را نمی توان بدون حضور او ثبت نمود. ولیکن چنانچه زوجه وکالت در طلاق از زوج داشته باشد، با استفاده از همان وکالتنامه می تواند اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر طلاق را نیز خود شخصاً انجام دهد.

رجوع بعد از طلاق توافقی

طلاق توافقی اصولاً به صورت طلاق خلع واقع می گردد. طلاق خلع یکی از انواع طلاق های بائن می باشد. در طلاق بائن امکان رجوع برای زوج وجود ندارد و اگر زوجین قصد برگشت بعد از طلاق توافقی را داشته باشند، نمی توانند در مدت عده رجوع نمایند و باید ازدواج مجدد بعد از طلاق توافقی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *